Hizb-ut-Tahrir: I er gået forkert!
Hizb-ut-Tahrir er ikke alene galt afmarcheret – de er simpelthen gået forkert. Hvis de er så fladpandede at de virkelig ønsker Kalifatet og Sharia indført, så er de simpelthen kommet til det forkerte land. De har intet at gøre i Danmark og de vil ikke opnå det de stræber efter.
Jeg har med årene lært mig, at man skal vælge sine kampe med omhu. Så et råd til Hizb-ut-Tahrir er – ikke venskabeligt men ikke desto mindre dybfølt – at de med fordel kan søge andre græsgange.
Der er – hvilket i sig selv er tragisk – lande i verden som er meget tættere på disse tossers våde drøm. Så hvis ønsket er kalifat eller Sharia – så er potentialet meget, meget større i f.eks Iran eller i Saudi Arabien. Så herfra en klar opfordring: I må videre – og det kan kun gå for langsomt!
Med vanlig sans for timing har Hizb-ut-Tahrir igen slået til i forlængelse af Muhammed-krisen version 2.0. Med usvigelig sikkerhed opnår de at smide en sjat benzin på bålet og på samme tid tale direkte til danskere, som har fået nok af religiøs fundamentalisme og til et mindretal af muslimer, som tilsyneladende ikke kan få nok religiøs fanatisme.
Derfor er min melding til Hizb-ut-Tahrir og deres tilhængere – herunder åbenbart talsmanden for Islamisk Trossamfund, som gladelig har marcheret ved en demonstration arrangeret af Hizb-ut-Tahrir: Find andre græsgange. Jeres forehavende har intet perspektiv og ingen fremtid i Danmark.
Og til de helt almindelige danskere, som med rette er trætte af Hizb-ut-Tahrirs groteske synspunkter og vanvittige demonstrationer: Sådan er vi mange der har det. Jeg er også træt af dem! Lad os derfor sammen sende dem en klar besked: Jeres åndsformørkede idioti har ingen gang på jord, for i længden vil ingen leve i ufrihed, uvidenhed og i jeres patetiske ubehjælpsomhed.
Det siges undertiden at medlemmerne af Hizb-ut-Tahrir er dem blandt indvandrerne, der klarer sig bedst når det gælder uddannelse og job. Jeg ved det ikke – jeg er ikke sociolog. Men jeg kan konstatere, at de er rigtig dårligt kørende på alle andre områder. Og det er vel tragedien i det hele: At mennesker der er vokset op i frihed og har fået muligheder, som deres forældres hjemlande aldrig ville have kunnet give dem, alligevel ender som religiøse fantaster med et had, til det samfund de bor i.
Og til dem som føler sig tiltrukket af Hizb-ut-Tahrir, og som nok møder modstand i tilværelsen – nøjagtig som alle andre mennesker møder modstand i tilværelsen: Kom ud af offer-rollen. Kom ud af middelalderen. Hav modet til at betjene jer af jeres fornuft. Anerkend demokratiets historiske overlegenhed, anerkend kvinders myndighed og ligestilling, anerkend fornuft og viden som grundlag for at møde andre mennesker. Så skal det nok gå alt sammen.
Villy-
Åh - det var befriende at høre klar tale. Som mangeårig SF-vælger og sprogskolelærer har jeg ofte været uenig i udmeldingerne og anset jer for at være lige lovli' naive præcis på det område. De hardcore islamistiske er dybt skadelige for vores samfund - ikke mindst med deres påvirkning af unge teenagere.
Posted by: Susanne Nielsen | February 19, 2008 at 10:44 AM
Til lykke med dit indslag i dag - det er lige paa kornet! Hvor er det skoent og noedvendigt at se, at venstrefloejen kan melde klart ud til fordel for demokrati, tolerance og menneskerettigheder uden at forfalde hverken til pladderhumanisme eller racisme.
Posted by: C. Steen | February 19, 2008 at 12:39 PM
Tak Willy
Jeg er borgerlig, men har altid haft stor respekt for dig - med god grund :-)
Mvh. Frigg
Posted by: Frigg | February 19, 2008 at 12:40 PM
Hej Villy, jeg synes det er modig og klar umeldelse du kommer med og tak fordi du skriver at det er et muslimsk mindretal de taler til, for det er en meget lille men synlig gruppe der er så fanatiske. Tak fordi du er så fantastisk.
Posted by: Helene Dalskov | February 19, 2008 at 12:44 PM
Tak Villy,
Dejligt befriende med frisk luft i bageriet.
Posted by: Hans Peter Bassøe | February 19, 2008 at 12:46 PM
Det må jeg sige! Det er klar udmelding, det er noget mange politikkere skulle se op til. Jeg støtter dine holdninger.
Posted by: Benny | February 19, 2008 at 12:47 PM
Hvor er det godt at høre! Det viser stort mod og indsigt. Respekt herfra, og jeg er ellers på den anden siden af midten :-)
Posted by: Mikkel Hansen | February 19, 2008 at 12:47 PM
Sildig opvågnen. Det er da meget godt SF, men jeg havde ellers det indtryk at det var jeres flertal der skaffede over en halv mio udlændige til Danmark på en generation.
Skal det forstås sådan at i fortryder og beder om undskyldning ?
Det ville være på sin plads, for HUT og Ahamad flytter næppe lige foreløbigt.
mvh SW
Posted by: Steen Wied | February 19, 2008 at 12:52 PM
Dejlig forfriskende udmelding fra en partiformand, som jeg har stor respekt for.
Fortsæt det gode arbejde :)
Posted by: Morten Andersen | February 19, 2008 at 12:52 PM
Det var virkelig befriende med en sådan klar udmelding fra SF´s formand. Det er, blandt andet, vejen frem med klare meldinger om hvor vi står. I hvert fald konfronteret med islamisk facisme.
Jeg er ikke SF vælger, men stor stor respekt for din klare udmelding. Jeg opfatter situationen som værende potentiel meget farlig. Der skal ikke meget til for at tingene kan komme helt ude af kontrol. Altså, selvjustits og selvtægt kommer tættere og tættere på, og er vi først dér...... Skal det undgås kræver det klare udmeldinger. Men ikke bare det. Vi vil også se handlinger.
Hvad gør man når man er konfronteret med grupper der ikke er indenfor rækkevidde i forhold til hvad vi mener kendetegner meningsudvekslinger mv i et demokratisk og frit samfund?
Hvad gør man når der virkelig er nogle der er parate til undsige alt hvad vi har bygget op - i ord og handling?
Godt at se at Socialistisk Folkeparti ikke længere er så betændt at den kvalmende pladderhumanisme der desværre har kendetegnet partier fra de radikale og til venstre herfor igennem alt for mange år.
Men det er nok også nødvendigt hvis i skal have befolkningen med....
Posted by: Per Hansen | February 19, 2008 at 12:55 PM
Hey Villy
Stor respekt fra en Venstre mand for dit indlæg. Dejlig klart og uden for meget uld.
Mvh.
Martin
Posted by: Martin | February 19, 2008 at 12:56 PM
Klar og utvetyding tale og forsvar for etablerede og værdsatte værdier! Enighed herfra. Bedste hilsner
Posted by: C.F. Pedersen | February 19, 2008 at 01:00 PM
Det er jo en genistreg, Villy.
Jeg sætter pris på din ligefremhed.
Men desværre er "sagen" lidt mere speget end du beskriver.
His-Butt-Papir er jo netop i DK for at gøde jorden til et verdensomspændende kalifat, ikke et Dansk. Og med deres snedigt omskrevne trusler evner de at appellere til de unge indvandrere som lever i deres helt egen volds elskende kultur, hvor status kun opnås gennem vold og trusler.
Det er dette der ødelægger vores demokrati. Når først Danskerne får øjnene op for, at nogle (ungdomshus bøller og volds elskende indvandrere) kan opnå forståelse og resultater ved vold og hærværk, så skal du bare se ild i gaderne hver gang der skal skabes resultater. Og så er det farvel demokrati.
Posted by: T. Pedersen | February 19, 2008 at 01:03 PM
Dér reddede du dig lige endnu en stemme Villy. (Jeg stemte S sidste gang.)
Virkeligt rart at høre at der er én der tør sige sandheden!
Posted by: Brian | February 19, 2008 at 01:03 PM
Tak for at stå fast Villy. Du er kommet med mange klare udmeldinger og det varmer om hjertet.
Posted by: Asger B. | February 19, 2008 at 01:04 PM
Muslimer i Dialog havde inviteret en tidligere medlem af HT til DK. Han kom med gode argumenter for, hvordan man kan bekæmpe HT.
http://helenlatifi.wordpress.com/?s=MAJID+NAWAZ
Posted by: Mester | February 19, 2008 at 01:08 PM
...så kom der endnu en SF'er tilbage i folden. Tak for klartexten.
Posted by: Sanne Heschel | February 19, 2008 at 01:09 PM
Super Villy
Mange tak for en helt fantastisk og meget savnet udmelding. Det har desværre i mange år været et helt uforståeligt tabu blandt socialister at man ikke må kritisere noget som helst der har med Islam at gøre. Nok af misforstået tolerance og frygt for at blive udråbt som "racist". Din helt berettigede kritik rammer sagens kerne, at vi ikke ønsker at Danmark skal indgå i et udemokratisk og reaktionært formørket "Kalifat" med sharia-lovgivning og mullaher som højeste myndighed. Tak for det. Stefan Petersen.
Posted by: Stefan Petersen | February 19, 2008 at 01:11 PM
Godt gået Villy! Lad os sige klart fra over for fanatikere. Vi skal ikke finde os i at de sætter dagsordnen her i Danmark
Mvh. Anne-Grethe
Posted by: anne-grethe | February 19, 2008 at 01:15 PM
Kanon skrevet Villy, vi er rigtig mange der er hamrende trætte af at høre på de stakkels forpinte og jagede skiderrikker, jeg fatter ikke hvad de laver i vores demokratiske samfund. X'et var lige ved at være der sidste gang, nu er det kommet meget tættere på :-)
Mvh
Lars Larsen
Posted by: Lars Erik Larsen | February 19, 2008 at 01:21 PM
Tak Villy.
Dit indlæg gør mig (endnu mere) stolt af at være SF'er.
Posted by: Birgitte Berthelsen | February 19, 2008 at 01:24 PM
Bravo Villy!
Det er flot og modigt gået. Endelig er SF befriet for berøringsangst over for fascister i ny forklædning. Du fortjener al mulig ros og opbakning. Og en ny Rover, når du bliver statsminister.
Posted by: Gorm Pedersen | February 19, 2008 at 01:24 PM
Forløsning! Godt Villy Søvndal, at du nu siger det som mange tænker - også på venstrefløjen.
Fordi det er dig, har du givet de som endnu har svært ved, at se og anerkende realiteterne og problemerne med islamisme i Danmark og i Europa tilladelse til, at finde et nyt ståsted.
Jeg stemmer borgelig, men er helt på linie med din kommentar.
Næste skridt er, at finde konsensus i vores folkestyre på tværs af partierne - her kunne du jo gå forrest.
Det er en stor opgave fordi vi kan ikke beskytte vores demokratiske værdier og menneskesyn og finde løsninger, hvis vi ikke får de sidste med som ikke kan eller vil se virkeligheden i øjnene.
Brian
Posted by: Brian | February 19, 2008 at 01:35 PM
Tak Villy, selv om jeg normalt ikke stemmer på SF må jeg tage hatten af. Du har ramt lige på det ømme punkt, som mange politikere har berøringsangst for.
Posted by: Holger | February 19, 2008 at 01:37 PM
Helt igennem fantastisk indlæg. Mange tak.
Posted by: Anders Blume | February 19, 2008 at 01:41 PM
Fornuftige ord, men desværre formodentligt ganske spildt. Et blik på flere billeder fra demonstrationer foretaget af disse mennesker viser det samme hver gang. Bannere skrevet på arabisk. Hvis jeg vil påpege min utilfredshed med noget i eksempelvis grækenland, så stiller jeg mig sågu ikke med et skilt skrevet på dansk. Deres demonstration er en tom demonstration der alene fungerer som et reklamespot/hververeklame, der skal vise deres lidelsesfæller hvor meget de gør for at give udtryk for deres sårede følelser. De demonstrerer ikke for "danskernes" skyld - alene for sig selv, lidelsesfæller og medierne.
Jeg er såmen enig med Villy. Rejs hen hvor jeres holdninger matcher virkeligheden, men deri ligger jo den ironiske pointe i særdeleshed. Disse formørkede tumper er så sortseende, at de ikke passer nogen steder hen - og ganske særligt finder jeg det ironisk at kun i demokratiske lande kan de få lov til at ytre deres åbentlyse tåbeligheder. En lille opfordring. Ignorer dem totalt. 0 mediedækning når de laver endnu en tom demonstration. Det vil aflive deres "slagkraft" hurtigere end noget andet.
Posted by: Torben Pedersen | February 19, 2008 at 01:41 PM
Flot!!
Posted by: Hans Jørgen Sivertsen | February 19, 2008 at 01:45 PM
Stor respekt for dit indspark i debatten. Knivskarpt, men alligevel nuanceret.
Til folk, som kalder venstrefløjen pladderhumanister, vil jeg sige, at forståelse ikke bør være et fyord. Man nærmer sig ikke hinanden ved at ligge i hver sin voldgrav. Jeg sætter pris på en nuanceret debat, hvor man ikke blot kører i den samme rille af snusfornuftigt borgerligt hyleri (en kritik af tonen i debatten ikke borgerlig politik som sådan).
Men i forhold til Hizb-ut-Tahrir, så er de jo klart over stregen, og det er svært at forstå deres hykleriske motiver. Når de oveni forsøger at opilne utilpassede unge, der ofte kommer fra socialt hårde kår, med hård retorik, så knækker filmen. Men dette er desværre taktikken over en bred kam i fundementalistiske kredse verden over.
Posted by: Thomas Thomsen | February 19, 2008 at 01:47 PM
Kanon, klartekst, dét kan 178 politikere på Borgen lære noget af.
Træls at jeg ikke er SFer ;-),
Nilsson
Posted by: Nilsson | February 19, 2008 at 01:49 PM
Det er da tale man kan forstå, godt gået Willy. Det er da lige før jeg får lyst til at stemme på dig (men også kun næsten)
Posted by: casper | February 19, 2008 at 01:49 PM
Jeg har aldrig været tilhænger af dig og dit parti og bliver det næppe nogensinde. Når det er sagt må jeg rose dig og dit parti for ovenstående udmelding. Jeg tror det er lige præcis det alle tænker, men mange ikke tør sige af frygt for represalia. TAK!
Posted by: Henrik Jespersen | February 19, 2008 at 01:50 PM
Sådan Villy....
Endeligt en klar og modig SF kommentar som jeg kan bruge....
Super skrevet, og forhåbentligt et godt grundlag for en debat...
(Der må da være en grund til at deres gruppe er forbudt i så mange andre ellers fornuftige lande i EU)
Fra en som normalt stemmer anderledes....
Posted by: Jean | February 19, 2008 at 01:55 PM
Villy,
Hvor befriende at høre så klar, korrekt og kontant tale fra SFs formand. Flot-flot-flot.
Du har min dybeste demokratiske respekt selvom jeg ikke stemmer på SF.
Jeg føler et gryende håb for, at vi kan nå at redde danmark fra det uoplyste Khalifat som Islam og dets udøvere ufravigeligt skal søge indført.
Måske er der stadig håb for, at vores børn en dag får lov til at vokse op og leve i et frit og fredeligt samfund uden stening, halshugning, kvindeundertrykkelse, blodpenge, æresdrab, religionspoliti og religionsdomstole, moskér på hvert gadehjørne med kværnende højtalere mm.
Men det er måske for meget at forlange.
Mvh. Arne Møller
Posted by: Arne Møller | February 19, 2008 at 01:58 PM
Hej Villy
Jeg er glad for at jeg stemte rigtigt. Godt gået.
Ole
Posted by: Ole Hegelund | February 19, 2008 at 01:58 PM
Det er påfaldende, at man pludselig skal høre disse ord fra Søvndal - manden, der sammen med Jelved, Auken, Seidenfaden m.fl. er hovedansvarlig for masseindvandringen og dermed de tilstande, vi nu ser.
Når jeg og andre gennem de sidste 20 år har sagt stort set det samme, som Søvndal siger nu, har vi hver gang fået at vide, at vi var racister. Tal om de sidste dages hellige...
Posted by: Jules Le Man | February 19, 2008 at 01:59 PM
I agree with you, well done!
Posted by: Arman R | February 19, 2008 at 01:59 PM
Jeg er godt nok venstremand til fingerspidserne og jeg synes altid, at du har brugt alt for meget tid på at brokke dig over regeringen, end at føre egen politik, men at se dig være så skarp er en fornøjelse. Det er dejligt at se, at der er nogle som tør at tage så kraftig afstand fra en organisation som Hizb-ut-Tahrir. Jeg forstår ikke, at medlemmer af Hizb-ut-Tahrir ikke selv ønsker at flytte til de lande, som du også nævner. De vil uden tvivl finde meget større opbakning og forståelse blandt befolkningen i disse lande. Jeg kunne utrolig godt tænke mig at vide, hvorfor de ønsker at leve i Danmark, i en kultur som er så fjern fra deres kultur???
Men tilbage til din blog, KANON godt gået Villy, du har fået nogle ekstra plusser i min bog.
Posted by: Simon | February 19, 2008 at 02:01 PM
Godt skrevet! Så absolut et klasse-eksempel på klar kommunikation, som alle kan forstå. Det kunne de andre politikere på borgen lære noget af.
Jeg er ganske enig med Villy. Og det var på tide at nogen på borgen sagde præcis det normalt-tænkende, frihedselskende borgere i DK tænker om Hizb-ut-Tahrir.
Tak for det, Villy :-)
# Til Anders Blume: God pointe med bannerne der er skrevet på arabisk... :-) Du har jo ganske ret... :-)
Posted by: Bjørn Nielsen | February 19, 2008 at 02:02 PM
Smukt Villy - Hvor er det befriende at læse din blog om Hizb-ut-tahrir og deres udmeldinger. Den kan ikke beskrives mere præcist og at det skulle komme så klart fra dig og ikke en højresiden af folketinget gør det kun endnu mere befriende. Vi skal under ingen omstændigheder indgå en dialog med sådan en flok naive fundementalister hyklere -
jo klarere vi kan sende det budskab jo mere klart må det stå for dem at de er fuldstændig på afveje og at de ikke kan indgå i et demokrati hvor dialog er en mindstekrav for at få indflydelse. De kender ikke engang konsekvensen af det de prædiker og jeg tror ikke de frivilligt ville kunne leve eller overleve i et land med Sharia. Man kan spørge sig selv om sådan organisation overhovedet skulle være tilladt i Danmark - om ikke andet kan man da kun grine af dem.
Posted by: Michael Vogelius | February 19, 2008 at 02:05 PM
Vel talt Villy.
Klar tale og afstandtagen fra idioterne.
Hvis det ikke lige var fordi vi er så politisk uenige, så kunne der ryge en stemme din vej næste gang. Der er dog lidt for langt fra Kons. til SF.
Posted by: Martin T | February 19, 2008 at 02:09 PM
Kære Søvndal
Svar mig lige på et enkelt spørgsmål: Hvorfor har SF stemt imod, hver gang Dansk Folkeparti har fremsat forslag om forbud mod Hizb-ut-Tahrir?
Venligst
Nebu
Posted by: Nebukadnezer Madsen | February 19, 2008 at 02:10 PM
Tak - vi trængte til det.
Men husk - snak gør det ikke alene.
Vi trænger alvorligt til at få ryddet lop i krogene.
Posted by: Carste n | February 19, 2008 at 02:12 PM
Hold da op.......
Her sad jeg så på min fridag og nød en kold pilsner. Halløj, jeg var lige ved at få den galt i halsen. Og kort efter måtte jeg kigge om procenterne var de normale. For hvor blev jeg da oprigtig glad. Glad over at der nu endelig kom det rigtige indlæg, og fra en som INGEN kan beskylde for at være det ene eller andet. Mange mange tak, for på en sober, men bestem måde at fortælle vores nye danskere, at de skal være velkommen i danmark, hvis de i bund og grund vil det, og vil acceptere de vilkår vort samfund bygger på. De fleste af os, har jo ikke noget imod at de her her som indvandrere og muslimer, på lige fod med andre, jøder, ortodokse af enhver alt m.fl. Når vi stopper op, er det begrundet i en abnorm stødende adfærd. Men at vi stopper op, skyldes ikke hudfave, religion, navne eller andet, kun at deres holdninger og adfærd truer det fællesskab og demokrati, som trods alt i en eller anden grad har forsøg at beskytte og hjælpe dem. Nu bliver jeg nok nød til at gennemlæse jeres partiprogram, for selv om jeg aldrig har været til venstre for liste B, må jeg nok erkender, at I fænger min interesse mere og mere.
Til sidst: godt gået Villy....
Posted by: Bent Lykke Kristensen | February 19, 2008 at 02:13 PM
Hej Villy, det var på tide at SF endelig har set lyset - klar udmelding, rigtig godt.
Posted by: Jørn Rasmussen | February 19, 2008 at 02:13 PM
Hej Søvndal
Hvem var det, der i sin tid inviterede dem indenfor? Hvem var det, der over en periode på over tyve år var imod enhver form for stramninger på indvandrerområdet?
Villy, du er alt, alt for sent vågnet op til den virkelige verden til at du kan nå at gøre noget ved det.
Posted by: Jan Jensen | February 19, 2008 at 02:15 PM
Tak for de klare ord, Villy. Det er klart tænkt og klart talt. Mere vanskeligt er det ikke. Tænk at en gruppe vil være bekendt at:
1. Komme til et civiliseret land, med årelange demokratiske principper
2. Medtage egne principper som er ødelæggende for demokratiet
3. Være forargede, højtråbende og voldelige fordi det land de er kommet til ikke ønsker at følge de demokratiødelæggende principperne.
Vi skal stå helt fast på fornuften og demokratiet og ikke lade os skræmme af de middelalderlige opråb.
Ulrik
Posted by: Ulrik Larsson | February 19, 2008 at 02:16 PM
Hej Villy, det er sgu lige før en gammel liberal som mig selv bliver SF.
Vi har manglet sådant et standpunkt.
Posted by: HansL | February 19, 2008 at 02:19 PM
Kære Willy, hvor er det befriende
at høre en ledende politiker tale
så klart og utvetydigt. Tak for det!
Posted by: Robert Ellis | February 19, 2008 at 02:26 PM
Hej Willy!
Der røg ulden godt nok ud af munden. Hvor er det befriende endelig at høre en fornuftens stemme fra venstrefløjen i spørgsmålet om islamisme og dens fascistoide, formørkede og afstumpede menneskesyn.
I alt for mange år har jeg undrende kunne følge , at de røde har forsvaret dem der går ind for sharia og khalifatet eller har lanceret synspunkter i samme boldgade og i øvrigt udtrykt sig dybt racistisk i forhold til etniske danskere.
I bedste fald har man været meget valne i afvisningen af disse kræfter. De mange kommentarer til dit indlæg tyder på, at jeg langt fra er alene med denne opfattelse.
Det vil imidlertid være endnu mere befriende, hvis du kan være bannerfører for, at venstrefløjen går med i konstruktive lovindgreb, der kan gøre tilværelsen rigtig sur for organisationer og personer, der mere eller mindre åbenlyst bekæmper det frie og åbne demokratiske samfund, langt de fleste indbyggere her i landet værdsætter så højt.
Posted by: Henrik H | February 19, 2008 at 02:32 PM
Tänk om vi hade politiker som dig i Sverige också! Våra patetiska politiker och vår autistiska media är en tragisk skam för Europa och demokratin. De borde lära sig av Danmark!
Posted by: Johan | February 19, 2008 at 02:36 PM
Du har i den grad slået hovedet på sømmet! Jeg er sikker på at du her har formuleret hvad utrolig mange mennesker i Danmark tænker.
Posted by: Martin | February 19, 2008 at 02:36 PM
Kære Villy.
Tak for dit meget sobre og klare indlæg. Ingen uld-i-mund, ingen fornærmende eller racistiske udtalelser, og du får sagt netop det, som rigtig mange af os taler om hjemme i stuerne og ude på arbejdspladserne. Faktisk er det svært at være uenig med dig, uanset hvilket parti man tilhører. Supergodt skrevet.
Posted by: Susanne S. Nielsen | February 19, 2008 at 02:41 PM
Fantastisk skrevet..
Mht ham som kommenterer på SF's villighed til at invitere muslimer til danmark for at arbejde: det er jo ikke muslimer over en bred kam, men kun de ekstreme og fundamentalistiske elementer Villy vil af med.. og det gælder sikkert for alle slags fundamentalister og ekstremer .. også dem som tror de ved hvad 'danske værdier' er... :o)
Posted by: Sara Bendtsen | February 19, 2008 at 02:53 PM
Käre Villy Sövndal
Det var fantastisk godt og klart udtrykt. Det er befriende at en fremträdende politiker udtrykker sig så klart og modigt. Jeg ville önske at politikere i de övrige nordiske lande kunne väre lige så klare i mälet, men det er desvärre ikke tilfäldet - her er der en udtalt beröringsangst for emnet.
Jeg håber blot ikke der er for sent til at man tvärpolitisk kan göre noget ved problemet islamisme i Danmark.
Posted by: J. Olesen | February 19, 2008 at 02:54 PM
Hej willy
Meget klar tale, det var dejligt at læse, Super super, det ville have været rart hvis regeringen meldte lige så klart ud, men det kræver politisk mod !!
Posted by: Kurt Baltzer | February 19, 2008 at 02:56 PM
Kære Villy,
Mange tak for entydig, klar og tydelig besked!
Masoud - Politisk flygtning fra Iran
Posted by: Masoud | February 19, 2008 at 02:56 PM
Sjældent har en SF'er sagt noget SÅ fornuftigt!!
Posted by: Allan | February 19, 2008 at 03:03 PM
Hej Villy.
En skarp kommentar, der er i direkte modstrid med venstre- floejens foerte politik gennem de sidste 20 aar. Naar folk har gjort opmaerksom paa det problematiske i stor indvandring fra mellemoestlige lande, har bl.a. dit parti desavouret debatten til et spoergsmaal om racisme kontra humanisme.
I spoergsmaalet om JP's tegninger brugte SF mere tid paa at kritisere avisens "daemonisering" af muslimer, end paa at tage afstand fra de overdrevne protester tegningerne medfoerte.
Nu siger du fra overfor en demonstration, hvis formaal bl.a. var at protestere mod genoptrykket af tegningerne.
Tilgiv mig, men det klinger hult!
m.v.h.
Posted by: S. Pedersen | February 19, 2008 at 03:06 PM
Villy - jeg vil efter dette indslag tilgive dig, og aldrig mere kalde dig "Fort Bragg"! Tak fordi du skærer igennem.
Hilsen fra en tidligere SF'er, som har stemt personligt på Aksel Larsen i mange år, men nu stemmer på Dansk Folkeparti.
Posted by: Anna Lyttiger | February 19, 2008 at 03:07 PM
Jeg har tilladt mig at kopiere din blog som et indlæg på jubiis debat. Jeg har kopieret den fulde tekst og angivet både kilde og link, og har givet dig rosende omtale for det.
Jeg håber det er ok med dig at jeg har gjort det, og hvis ikke, så send mig en mail, så skal jeg straks fjerne det igen.
PS. tak for den klare tale, det var befriende at høre.
Posted by: nicolo Vestergaard | February 19, 2008 at 03:07 PM
Utroligt !!
Jeg havde ikke troet at jeg være så enig med en fra SF :-)
Det er så godt skrevet, står 100% bag det.
mvh
Christian
Posted by: Christian | February 19, 2008 at 03:08 PM
Hej Willy,
Er det ikke morsomt at læse denne positive feedback til trods for at netop du og dine ligesindede i den grad har ansvaret for den uansvarlige og landskadelige folkevandringspolitik gennem de sidste 20 år? Folks hukommelse i politik er ikke eksisterende! Du skulle skamme dig over ikke at have meldt klarere ud for LANG tid siden. Nu er DK ødelagt så hvad nytter det??
Posted by: Michael | February 19, 2008 at 03:08 PM
Kære Villy,
Hvor er det dejligt at høre klar tale. Det du siger rammer hvor det skal og er det som mange danskere går og tænker til daglig.
Godt at høre!
Posted by: Christian Gravgaard | February 19, 2008 at 03:08 PM
Flot skrevet. Endelig kommer der ord på det som vi alle tænker. Kan vi så ikke ulovliggøre foreninger som er så ødelægende for vores demokrati?
Posted by: MArtin MADSEN | February 19, 2008 at 03:13 PM
Dejligt at høre. Befriende. Tak.
Posted by: Johan | February 19, 2008 at 03:13 PM
Min respekt til dig Villy lever stadig og er forstaerket efter denne klare udmelding!
Det danske folk maa snart indse at de valgte forkert, igen ved sidste valg.
Posted by: Torben Greve | February 19, 2008 at 03:15 PM
Kære Villy Søvndal!
I god samklang med mange andre indlæg, skal der også her fra Kina lyde tak og beundring, for din rammende beskrivelse af fundamentalistiske Islamister, samt på samme tid intelligent formulerede opfordring til samme.
Som også andre har påpeget, er heller ikke jeg inkarneret SF vælger, men har dog lejlighedsvis sat mit krysd ved SF - primært begrundet med min beundring for såvel din evne til velformuleret debat, men også intelligente personer som Steen Gade og Ole Sohn.
Din sidste klare udmelding til Islamiske fundamentalister, vil ganske afgjort spille en rolle når mit næste kryds skal sættes - derfor Villy, lad os bare få flere kontante udmeldinger af samme karakter
Med venlig hilsen
Niels Bang
Posted by: Niels Bang | February 19, 2008 at 03:19 PM
Suk...Johan, hvis du ønsker en kontant holdning overfor rabiate muslimer skal du jo nok ikke stemme rødt? Prøv nu at forstå det!
Posted by: Christian | February 19, 2008 at 03:23 PM
Villy, du er et smukt menneske. Jeg troede ikke så præcis og poetisk en tankegang kunne eksistere på venstrefløjen, men du er beviset på at jeg har taget fejl. Godt at se dig lede SF bort fra den offerrolle, jeg altid har fundet at I har dyrket. Alle modige mennesker møder modstand - det bør være beskeden de unge får med fra dit indlæg, så de kan indse, hvor slap deres nuværende tankegang er - og gøre noget ved det.
Jacob Nielsen, liberal og Venstre-mand.
Posted by: Jacob Nielsen | February 19, 2008 at 03:28 PM
Ja, det var rart at se. Især i betragtning af, at din optræden under den første Mohammedkrise ikke var særlig smuk. Nu venter vi så på, at du lader dine ord følge op af handling.
Posted by: T. Petersen | February 19, 2008 at 03:30 PM
Hej Villy,
Jeg er osse borgelig, men Dit er lige mine ord. Fortsæt bare med den retorik. Godt at se at Jer på venstrefløjen er vågnet lidt op.
Med venlig hilsen
Henning Holst
Posted by: Henning | February 19, 2008 at 03:35 PM
Super formuleret!! Klar og fornuftig tale!! Du bliver jo bare ved med at overraske positivt! Der er jo egenligt intet nyt i det du siger, men at det kommer fra dig, en top-politiker, er super!!
Posted by: Jesper Julius Christensen | February 19, 2008 at 03:37 PM
Kære alle.
Hold da op! 1000 tak for de mange pæne ord - fra alle sider af det politiske spektrum.
Og så: Jo - venstrefløjen har haft uld i mund, sådan generelt set. Men jeg har faktisk sagt mange af de her ting før. Men meget dejligt at de for alvor er blevet hørt i dag.
Det bliver ikke det sidste I kommer til at høre fra mig om emnet - for det ER et alvorligt problem og vi MÅ tage fat nu. Og jeg synes faktisk det er en sag, som ikke behøver gøres op i højre og venstre i politik, men i demokrati, frihed og almindelig rimelighed og anstændighed. For alles skyld. Også for de mange med anden etnisk baggrund som kæmper reelt for et godt og ordentligt liv i Danmark.
Tak for det!
Villy-
Posted by: Villy | February 19, 2008 at 03:50 PM
Som altid er dine ord som taget fra egen mund, virkelig vidunderligt villy!
Posted by: Jonas | February 19, 2008 at 03:51 PM
Befriende at høre en så klar udmelding fra venstrefløjen.
Posted by: Aleksander Sønder | February 19, 2008 at 03:52 PM
Føles det ikke skønt at få al ulden ud af munden?
Posted by: Kaj Haulrich | February 19, 2008 at 03:56 PM
Tak, Villy Søvndal.
Det er nærmest befriende at læse dit indlæg, hvor du meget præsist demonstrerer dit politiske klartsyn og fordømmer radikale islamisters virke. Det er også betryggende at erfare din holdning overfor en religiøs fundamentalisme, der ikke hører hjemme i Danmark, og som måske kun finder støtte hos et mindretal af de muslimske indvandrere. Det er en politisk opgave, at dette tal ikke bliver større.
Jeg kan desværre ikke give dig min stemme ved næste valg, al den stund, at jeg, som dansker boende i udlandet, ikke har stemmeret.
Ole Ahm
Posted by: Ole Ahm | February 19, 2008 at 03:56 PM
Min grundholdning kan nok ikke ligge længere fra SF's end den gør...
Men HER er vi virkeligt enige. Godt gået Villy. Du har scoret et par point hos en liberal :-)
Posted by: Halvor Akkerman | February 19, 2008 at 04:04 PM
Villy, Villy, Villy.. du har lige gjort mig til SF'er!
Jeg var tæt på at male et lille skilt med "bekæmp religiøs intolerance", og stilfærdigt gå med i den Hizb-ut-Tahrir-demonstration - men jeg turde ikke..
Jeg er træt af at der ikke en nogen der tør stå op mod de fanatiske kræfter i dette land: jeg er bange for at den sociale lim mellem nye og gamle danskere er i opløsning - det må ikke ske, men det sker hvis vi ikke handler.. din udmelding er befriende, og forhåbentlig kun starten på en tværkulturel folkelig udmelding!
Vh, Theis Molin
Posted by: Theis Molin | February 19, 2008 at 04:15 PM
Når selv en leder af SF står frem med sådan en udtalelse, så kan der ikke være langt til, at partierne over en bred kam kan enes om at forbyde denne forening. Og nej, drop snakken om at HUT har lov til at ytre sig. Der er regler om rigets sikkerhed og landsskadelig virksomhed, der kan anvendes her - og bør anvendes! De må hjem til det de så behændigt er "flygtet" fra..
Posted by: Thomas | February 19, 2008 at 04:17 PM
Villy, dét blog-indlæg er den vigtigste markering fra DKs venstrefløj i meget lang tid. At nu stort set hele det politiske spektrum har sagt fra overfor islamo-fascismens indtog i Danmark bliver forhåbentlig startskuddet til en langt mere konfrontatorisk kurs overfor de vanvittige og paranoide religionsgalninge i HUT og lignende middelalderdyrkende ekstremistgrupper. Det har længe været en absurditet at tilstedeværelsen af små grupper forhutlede nynazister med skæve tænder og kalveknæ kan mobilisere hele lokalsamfund til modstand, mens islamofascisterne frit har kunnet sprede deres giftigheder uden folkelig modstand. Mon ikke vi alle efterhånden har forstået at truslen mod det eksisterende samfund ikke udgøres af nazi-Jonny og hans sørgelige slæng, men af langt stærkere og mørkere kræfter, som desværre har fået lov til at vokse frem under vores velstandsparaply. Godt at du klart melder ud at de galninge ikke hører til i vores samfund. Lad os håbe på at en samlet befolkning vil sige fra og klart markere at vores tålmodighed er brugt op!
Posted by: J Hansen | February 19, 2008 at 04:24 PM
Som altid klar i mælet!
Posted by: Lasse Bilstrup | February 19, 2008 at 04:35 PM
Tak Villy!
Hvor er det befriende at der endelig er en politisk leder der taler et klart sprog, og tænker som et alm. mennesker i DK.
Posted by: Birger | February 19, 2008 at 04:37 PM
Hej Villy, et stort tillykke med de nye briller og høreapparat.
Hvor er vi mange, der har ventet og ventet på netop disse ord fra venstrefløjen. Endelig, endelig.
Det er et rigtig smart træk, sikke en masse nye proselytter, du har fået ved omsider at gå Dansk Folkeparti i bedene! Nu bliver der nok endnu færre stemmer til de Radikale, Socialdemokratiet for ikke at tale om Enhedslisten og Asmaa, med mindre de også pludselig bliver klartseende og -hørende.
Du kan nok også få nogle af Pia Kjærsgaards stemmer til næste valg, hvis du lukker endnu mere op og giver flere af de stakkels undertrykte muslimer tørt på. Det klarer du jo brillant, og der er stadig en hel del, der trænger til at få læst og påtalt.
Du må nok ærgre dig over, at du ikke har tænkt på dette ved sidste valg...
Posted by: Gerda | February 19, 2008 at 04:41 PM
Lige så vel som det aldrig vil lykkes Jonni Hansen og hans voldspsykopatiske tilhængere at få indført nazismen i Danmark, lige så lidt vil det lykkes Hizb-ut-Tahrir at oprette Kalifatet og indføre Sharia lovgivnng i Danmark.
Og selvfølgelig vender den rigtige venstrefløj sig mod enhver form for fascisme. Det har den da altid gjort.
Kjeld Madsen, SF kernevælger.
Posted by: Kjeld Madsen | February 19, 2008 at 04:48 PM
Kære Villy,
De personer, som undergraver vort demokrati hører hjemme i deres ideologiske forbillede, bl.a. lande som Saudi Arabien. Men problemet er, ikke en gang disse lande vil have dem. Det er da tankevækkende, ikke! Derfor er det befriende at en toppolitiker som dig fortæller dem, hvor de pgl. hører hjemme. De ved det åbenbart ikke selv. Det danske velfærdssystem og demokrati har åbenbart forstyrret dem i deres grundsubstans!
Posted by: Hidir Atay | February 19, 2008 at 04:50 PM
Hey Villy
Det er bare rigtigt gået - det er sådan nogle som dig, der gør det fedt at være SF´er.
Det er også sådanne udmeldinger, vi som borgere, har brug for. Det er vigtigt at vi kan mærke holdningen hos de politiker vi stemmer på - og det gør du bare skide godt.
Posted by: BLE | February 19, 2008 at 04:51 PM
Kære Villy Søvndal
Som gammel socialdemokrat og medlem partiet, og endda næstformand i Indre By Kreds, ja så havde jeg måske et håb om, at det var vores formand(kvinde), der havde taget tyrene ved hornene.
Men måske skulle vi fusionere de to partier, så ville vi stå stærkt.
Jeg kan ikke tilføje noget, for du har allerede skrevet det.
Posted by: Karen West | February 19, 2008 at 04:53 PM
Endelig...ikke mere halvakademisk og selvudslettende mumlen om "inddragelse" og "forståelse" og hvad der ellers har stået alt for højt på den røde dagsorden i alt for mange år.
Det er muligt, at du har sagt det før, men vi har ikke hørt det, og vil meget gerne høre mere...Go, Villy, go...
Posted by: Jens | February 19, 2008 at 04:54 PM
Kære Søvndal.
Jeg virker til dagligt som pædagog. Og jeg har i mange år stemt på venstrefløjen. Efter en årrække på døgnområdet, men også i almindelige daginstitutioner har jeg stiftet bekendtskab med disse problemstillinger. Jeg er ikke sart. Efter selv at have boet en årrække på institutioner, da jeg var dreng og ung - kan jeg garantere. Jeg er ikke sart.
Vi står med nogle fundamentalt anderledes vanskeligheder end hvad vi tidligere har set. Og nogle langt alvorligere problemer end jeg nogensinde har oplevet.
Venstrefløjens hidtidige tilgang har haft frataget mig ethvert håb for løsninger fra dansk politik. Jeg vil ikke stemme på højre -partier, for jeg er rygende uenig i deres socialpolitik - jeg finder det uværdigt, at vi som et af verdens rigeste samfund ikke kan tage os anstændigt af de mennesker, voksne og børn, der befinder sig på asylcentre. Osv. Etc.
Men jeg vil ikke stemme på en venstrefløj, der ikke har et alvorligt øje på, hvad vi rent faktisk står overfor.
Vi kan ikke integrere mennesker, der ikke vil. Det er vanvittigt fustrerende allerede i første eller anden klasse på en SFO - hvor pædagogerne også kommer på skolen - at finde stort set samtlige indvandrere udenfor rækkevidde, da de ikke har institutionsplads. Der er andre familiemønstre og vi ser alene majoriteten i skolen.
Det er vanvittigt nedslående at kunne pege ud allerede i anden klasse. Ham der og ham der -
Det er endnu mere deprimerende at blive skældt ud af forældre - for at " lokke " deres dreng ind i en idrætsklub -
Jeg er lykkelig for hvad du skriver - her.
Og nu må i gøre noget Willy -
men gøre noget smart. I må tage de fagfolk med, der har erfaringer fra de forskellige områder. Samle den viden der rent faktisk er til rådighed. Benytte jer af den. For der skal nytænkes.
Posted by: Niels Bruun | February 19, 2008 at 05:04 PM
TAK - endelig en politisk leder der tør formulere det de fleste danskere føler og mener. Nu må det være slut med denne pladderhuma-
nisme hvor alle muslimer er ofre.
Hvis de er så glade for Sharia-lovgivning burde de blive i deres hjemlande - men der er de sikkert uvelkomne.
Som borgerlig/højreorienteret har jeg længe savnet en tilsvarende ud-melding. "Mine" politikere har vat i munden. TAK til en venstredrejet.
Posted by: Mogens Nørgaard | February 19, 2008 at 05:04 PM
Fra dybet af mit hjerte: TAK, Villy. 1000 mange millioner tak.
Posted by: Malene | February 19, 2008 at 05:07 PM
Hej Villy
Så er der endnu en grund til at stemme SF - det gør jeg så i forvejen, men du er den første partileder, der har taget bladet fra munden i denne sag. Fogh har jo så travlt med at skælde ud på hele verden, at hans små indspark ikke tæller - og han burde ihvertfald have været på banen nu. Som du selv siger: Vælg dine kampe med omhu - vi er mange, der gerne vil hjælpe dig med at vinde denne her!
Posted by: Hans Devantier | February 19, 2008 at 05:16 PM
Tak! Du har skrevet, som jeg har tænkt.
Posted by: Jakob Jørgensen | February 19, 2008 at 05:22 PM
Det er nobelt at du vil prøve at dæmme op for nogle af de stemmer der erfaringsmæssigt strømmer DF's vej når ikke-danskere gør sig uheldigt bemærket i Danmark, som det sker for tiden. Men er det ikke lidt billigt sluppet at sige du ikke kan lide Hizb-ut-Tahrir og du helst så de holdte sig ude af landet. Det er ikke mange der uenige med dig i det.
Der var lidt mere kød på dine holdninger hvis du havde nogle konkrete forslag til hvordan Hizb-ut-Tahrir kunne forbydes. I stedet for på en velformuleret måde at bede dem om frivilligt at tage et andet sted hen. Er du klar til at begrænse demokratiet således at anti-demokratiske foreninger kan forbydes?
Posted by: Benjamin Mortensen | February 19, 2008 at 05:25 PM
Er dette forløsningen for venstrefløjen, der har levet i en mental spændetrøje i flere år? Mange hardcore venstreorienterende ser Willys udsagn som befriende - endelig kan de sige at "kejseren jo ikke har noget på". Venstrefløjen har levet i den illusion at hvis den bare mente det modsatte end DF så var alt godt.
- et nødvendigt paradigmeskifte for venstrefløjen!
Posted by: Jens D | February 19, 2008 at 05:44 PM
Fantastisk godt skrevet, Villy! Vi er ikke på samme side af det politiske spektrum, men du har sgu lige rykket mig en meter mod venstre! Det er dejligt, at vi endelig kan stå sammen om noget her i landet, selvom det er på så tragisk en baggrund.
Selvom man er en minoritet, kan man godt være fuldstændig blæst i bøtten. De overtroiske mørkemænd skal vide, at de får svar på tiltale, når de går i krig mod demokratiet.
Posted by: Søren Andersen | February 19, 2008 at 05:45 PM
Kære Villy Søvndal,
et kæmpestort tillykke for dit mod til at udtrykke den holdning, som jeg i alt fald deler.
Det er befriende med en politiker, der tør kalde enb skovl for en skovl.
Mange hilsner
Britta
Posted by: britta | February 19, 2008 at 05:50 PM
Hold da op.
Nu står verdenen ikke længere. Når de tidligere eksponenter for en ukritisk tilgang til vores tilflyttere pludselig udtrykker sådan - så sker der virkelig noget på den politiske scene.
Venstre der fører socialdemokratisk politik, socialdemokrater, der pludselig taler med borgerlig tunge, socialister, der taler med borgerlig tunge.
Jeg er vitterlig blevet imponeret.
Villy, jeg vil aldrig stemme på dig - der har vi alt for forskellige standpunkter til, men du har min ubetingede respekt for at tale ud fra et klart standpunkt og være villig til at komme med et - særligt i lyset af SFs tidligere udmeldinger - kontroversielt standpunkt.
Jeg vil også gerne takke dig for at tage dette emne op - i mange år var det sådan, at når man forsigtigt ytrede det, du har gjort, var der meget kort til "RASCIST" etikketten. En etikette jeg aldrig vill sætte på mig selv, og derfor nok hold min mund mere, end jeg brød mig om.
Pludseligt bliver det legitimt at sige, at NOGEN ikke vil vores fælles bedste. Hurra og tak fordi du tør introducere NUANCERNE og FORSKELLEN i denne vigtige debat.
Min dybe respekt og jeg kan kun sige at hvis flere politikere var som dig, havde vi atter politik i Danmark; ikke kun spin.
Posted by: S. | February 19, 2008 at 05:55 PM
Kære Villy.
Hvor er det stort !!!
Tak for et nuanceret og alligevel knviskarpt indlæg i debatten.
Og især tak fordi det kommer fra dig - En borgerlig politiker kunne aldrig have sluppet godt fra at sige noget tilsvarende :o)
Du har ikke vundet min stemme, dertil er springet alligevel for stort, men du har vundet min respekt. Og jeg håber at de 178 andre folketingsmedlemmer kommer i tanker om, at man godt må mene noget...
De bedste hilsner
J. Schmidt
Posted by: J. Schmidt | February 19, 2008 at 05:58 PM
Kære Villy,
Jeg er enig med dig langt hen ad vejen...men overvej et øjeblik denne situation:
du bliver i nærmeste fremtid minister i en regering og skal afværge/kommentere Muhammed Krisen nr3. vil du så bruge samme retorik ?
mvh. Bent
Posted by: Bent Andersen | February 19, 2008 at 06:07 PM
Tak Villy Søvndal!
Siger en borgerlig vælger.
Posted by: Janne | February 19, 2008 at 06:07 PM
Jeg er ikke SF-vælger, men jeg må sige, at det indlæg er lige på kornet.
Jeg håber de flotte ord efterfølges af konkrete handlinger.
Dernæst skal det tilføjes at Hizb- ut-Tahrir og de Muslimske Brødre i Islamisk Trossamfund er af én og samme skuffe.
Posted by: Jonas | February 19, 2008 at 06:10 PM
Vil blot tilslutte mig koret, og sige at hvor er det dog befriende at høre en politiker, endda fra venstrefløjen, sige det som jeg selv har tænkt længe. jeg kunne ikke have formuleret det bedre selv.
Din udmelding giver mig håb, ikke bare et partifarvet et af slagsen, men håb for fremtiden for Danmark som sådan. partipolitik som sådan er for mig at se uinteressant sålænge vi står overfor en så eklatant trussel på selve det fundament vores debat skal udspringe fra.
Du har virkelig imponeret mig, også i din ageren i valgkampen, hvor du holdt fokus på politikken!
Posted by: Bjarke | February 19, 2008 at 06:14 PM
Ultroligt at en folkevalgt politiker som dig Villy ikke har fattet hvad dette parti udfører i DK. Dog du har forstået at partiet bl.a. arbejder med oprettelsen af kalifattet.
Det er virkeligt et lavt argument at bruge: "Hvis du ikke kan li lugten i bageriet, så smut!!!".
Jeg har et spørgsmål: Jeg er født i DK af danske forældre, men jeg er enig i de tanker og løsninger som HT præsenterer, er der ikke plads til mig her i dette land længere? Er vi virkelig tilbage til de tilstande (med dig som fortaler) hvor folk med socialistiske tankegange blev anholdt og diskrimeneret, istedet for at diskuterer de soc. tanker, med andre ord, indholdet af de tanker der kunne true status quo.
Hvad med at vi mand til mand, tanke mod tanke, diskuterer det som HT og resten af muslimerne har, dvs. Islam.
Hvem ved det kunne jo være at du/I har ret?
Men indtil videre har jeg ikke hørt et eneste argument fra jeres side.
Jeg nægter at tro at en person som dig udtaler sig uvidende om noget, så derfor må jeg gå udfra at din seneste udmeldning handler om at høste stemmer fra de vælgere der er til højre fra midten, da din blog minder om noget fra DF.
Posted by: Ayyub | February 19, 2008 at 06:22 PM
Til Villy!
Tak fordi du siger det, de andre politikere ikke tør sige!
Jeg har stor respekt for det! Det er bare så godt gået!!!!
Posted by: Dan | February 19, 2008 at 06:23 PM
Helt enig Villy. Skik følge, eller land fly.
Dine udtalerser er et herligt exembel på sjocialistisk hæderlighed jeg er helt enig .
Vi mener sku det når vi siger at vi ønsker et åbent samfund. der giver lige vilkår for alle. Derfor er den formørkelse som Hizb-ut-Tahrir står slående ens med den formørkelse som nazi johnni fra greve står for. renser vi deres utaleser for religiøst eller racemæssigt, retorik så er det et nærmest totalt ens budskab.
Vi ægte sjocialister fordømmer og bekæmper alt mørke og indtolerance og ønsker at bekæmpe det med lys, Uanset hvem der er er budbringreen, vores kritik er racemæssigt og kuturelt farve blind neutralt. Vi tolerere og aceptere ikke kvinde undertrykkelse og anti demokratiske holdninger.
Så "kære" tilhængere af Hizb-ut-Tahrir er lugten jer for kvalm, her i vores fælles Danske bageri. Kan i ikke tåle en debat, Hvor vi kalder en spade for en spade. Og en skovl for en skovl, så flyt dog til Iran. Hvor i har jeres elskede kalifat.
skik følge eller land fly.
Posted by: martin sørensen | February 19, 2008 at 06:27 PM
Hej Villy.
Jeg kan kun komme med samme positive ord, som alle andre, til dit indlæg.
Det var en befrielse at læse, ikke mindst da jeg selv har brugt en del tid i dag på, at være harm over Hizb-ut-Tahrir og de andre religiøse fundamentalister, der demonstrerede. Jeg er helt enig i, at man skal vælge sine kampe med omhu, men bevægelser og kræfter, der direkte prøver at modvirke selve det demokratiske grundlag vi har i Danmark, har jeg meget svært ved at sidde overhørig.
Jeg selv stemmer til venstre for midten, og er meget glad for at venstrefløjen ikke længere ignorerer disse problemstillinger.
- Dennis
Posted by: Dennis S. | February 19, 2008 at 06:31 PM
Sådan skal det siges, Villy Søvndal, klart og tydeligt og ikke til at misforstå.
Det er dejligt at se, at venstrefløjen også har mand med en mening!
Posted by: Conrau | February 19, 2008 at 06:31 PM
Villy - Really!
Ja - hvor svært kan det være, tydelig, forståelig og uden at være ubehøvlet. Flot skrevet - en ren Faxe fra Sverige 92.
Posted by: E Larsen | February 19, 2008 at 06:33 PM
Sådan Villy! Du forstår virkelig og sætte ord på din holdning, som i øvrigt er den eneste rigtige! Stor opbakning herfra.
Posted by: Thomas | February 19, 2008 at 06:34 PM
Det er klar tale, Villy - det er hørt!
Posted by: Leif Carlsen | February 19, 2008 at 06:34 PM
Sådan Villy! Du forstår virkelig og sætte ord på din holdning, som i øvrigt er den eneste rigtige! Stor opbakning herfra.
Posted by: Thomas | February 19, 2008 at 06:35 PM
Villy, jeg har i de seneste år stemt
på DF. Men; din blog i dag er uden
sammenligning det mest opløftende
jeg har læst om emnet i flere år.
Pludselig genfinder man håbet om at din blok vil vække
den ganske almindelige fornuft, der MÅ være et eller
andet sted i alle Jelved'erne, Hausgaard'erne,
Clausen'erne, Auken'erne, A.B.Bundegaard/Seidenfarden'erne.
Og hvem ved: måske selv i Rune Engelbreth Larsen.
Ja, lad os stå sammen, os Anti-Hizb-ut-Tahrir
(muslimer eller danskere). For som du skriver
"de vil ikke opnå det de stræber efter".
Kære Villy, TAK !!!
Posted by: Lars Jensen | February 19, 2008 at 06:36 PM
SUPER VILLY SUPER TALE
Klar tale.der ikke kan roses nok.Måske min mistanke,om en sammensværgelse mellem VENSTREFLØJEN og EKSTREME religiøse FANATIKERE alligevel ikke EKSISTERER.Håber du er lige så klar i mælet i EU.
Fortiden er forbi,og nu er det fremtiden der skal FORMES.
Held og lykke til DIG og SF med denne OPGAVE.m.v.h. Poul
Posted by: poul leo nielsen | February 19, 2008 at 06:41 PM
Kære Villy
Din kommentar er lige på kornet. En fantastsisk udvikling, at venstrefløjen endelig også er være klar i mælet over for formørkede fundamentalister. Den lille fraktion må ikke sætte dagsordenen for det store flertal. Derfor bør alle - på tværs af partiskel - stå sammen mod deres sorte antidemokratiske syn. Nu håber jeg bare, at du holder fast. Og ikke falder tilbage til blødsøden 'forståelsespædagogik' for fraktionens xonofobiske og middelalderlige syn på demokrati, politik, kvinder, homoseksualitet og ikke mindst ligeberettigelse. Jeg er glad for, at min stemme tilhører SF
Posted by: Kristian Jessen | February 19, 2008 at 06:43 PM
Kære Villy
Bedre sent end aldrig.
Tak fordi SF endelig kom til fornuft, og ikke længere lader sig blokere af tidligere tiders blinde dogmer og misforstået næstekærlig.
Tak fordi I endelig tager ansvar og del i at behandle danskere og indvandre på en human, social og næstekærlig måde.
I og den øvrige venstrefløj har tilført indvandrer og deres integration i Danmark urimelig skade, ved jeres tidligere handlemåde.
Jeg håber, at jeres skade ikke er ubodelig, og jeg er rigtig glad for den ændring, I løbende har undergået det sidste års tid.
Jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer om et fremtidigt vidunderligt og harmonisk multietnisk samfund, der bygger på respekt for danskere og indvandrere, og de værdier, der er i Danmark, og som ikke mindst venstrefløjen har været med til at opbygge.
Mvh
Peter Willumsen
(manden der er socialist, men som ikke har kunnet stemme på venstrefløjen på grund af dens skadelige behandling af indvandrere)
Posted by: Peter Willumsen | February 19, 2008 at 06:44 PM
Super godt skrevet!
Håber at ordene med tiden også bliver fuldt op af handling og at Hizb-ut-Tahrir bliver ulovliggjort, dels pga. deres nylige voldelige udtalelser, men også fordi de advokerer for dødsstraf for folk der forlader islam.
Artikel 7-C : "Those who are guilty of apostasy (murtadd) from Islam are to be executed according to the rule of apostasy"
Deres konstitution her : http://www.hizb-ut-tahrir.info/english/constitution.htm
Posted by: Adrian Hjelmslund | February 19, 2008 at 06:48 PM
Godt at se, at en politiker er klar til at fortælle os, hvad han står for.
Nu mangler vi bare, at resten af folketinget tør fortælle danskerne, hvad deres ideologier og holdninger er, istedet for at diskutere enkeltsager og meningsmålinger hele tiden.
Jeg er en af de mange danskere, der lider af en udbredt politikerlede pga. ovenstående. De fleste i folketinget tør ikke fortælle, hvad de mener om kontroversielle emner, da de er bange for at miste en procent eller 2 i meningsmålingerne.
Respekt til Villy for dette indlæg.
Posted by: Martin L | February 19, 2008 at 06:50 PM
Tak for et klart standpunkt.
Men til de borgerlige stemmer, der taler om 20 års tavshed, vil jeg sige, at den må I tage på jeres kappe. For det er fra den fløj og især Dansk Folkeparti, at der har været en "fundamentalistisk" angst for alt fremmed.
Det har nogen måttet stå op imod!!
Men vi har brug for klar tale i disse tider, og Willy, du har i din position ramt klokkeklart.
Mange invandrere vil elske dig for dit synspunkt, for de er trætte af at blive slået i hartkorn med disse "mørkemænd".
Posted by: Henrik Steen Christensen | February 19, 2008 at 06:51 PM
Gode velvalgte ord Villy, hvor du du er utrolig skarp og præcis, uden at være unuanceret. Andre politikere - specielt dem fra Dansk Folkeparti - ville ganske givet, hvis de skulle komme med en lignende udtalelse, have fået deres kritik mod Hitz-Ub-Tahrir til at smitte af på alle indvandrere, med blot en lille smule brun hudfarve og sort hår. De ville ikke på samme måde havde kunne finde ud af, at skelne mellem ekstremister og ikke ekstremister. Hvor har jeg dog længe savnet sådan en klar udmelding fra politikere på venstrefløjen. Alt for længe har der her været en underlig berøringsangst og lavmælthed i forhold til den åndeligt formørkede og ekstremistiske del af islam. Næsten som om dele af venstrefløjen har gjort sig den forunderlige tanke, at når den yderste højrefløj ikke bryder sig om Islam, så vil jeg ikke kritisre Islam, fordi så støtter jeg jo højrefløjen - min fjendes fjende er min ven. Dit flotte indlæg i debatten har vist, at man godt i skarpe, utvetydige vendinger kan kritisere fordummende islamisme, uden at være slyngveinder med Dansk Folkeparti.Dit budskaber styrker og gavner både venstrefløjen, og mange af de dejlige indvandrere vi har i Danmark, som bliver gjort snot forvirret af en dybt anti-demokratisk organisation som Hitz-Ub-Tahrir.
Posted by: michael pedersen | February 19, 2008 at 06:51 PM
Normalt stemmer jeg til højre for midten, men sådan et blogindlæg får mig til at overveje at stemme SF næste gang.
Dejligt at sådan en udtalelse kommer fra dig Villy.
Helle er nok rigtig træt af, at hun ikke selv kom på det :-)
Posted by: Thor | February 19, 2008 at 06:53 PM
Genialt, veltimet, modigt og godt set. Jeg kunne ikke være mere glad for dit indlæg. Endelig en mand fra venstrefløjen som tør give udtryk for sit misbehag ved de ekstremistiske muslimer - vi er mange andre end dig i samme situation.
Memo til Magrethe Vestager: Nu er det din tur - ellers får SF snart flere vælgere!
Posted by: A. Hvelplund | February 19, 2008 at 06:54 PM
Nu var tiden moden, tak fordi du er så klar i talen, og at ingen med sund fornuft kan misforstå den, og tak for dit mod.
Mvh René Jørgensen
Posted by: René Jørgensen | February 19, 2008 at 06:54 PM
Kære Villy.
Hvor er det bedrøveligt at du og alle dine rygklappere her på bloggen, ikke kan hæve jeres niveau. Til trods for at der er udkommet flere bøger om det omtalte parti, både fra foskere/orientalister og tilmed partiet selv, -der klart melder ud om partiets intentioner og virke.
Det er helt ubegribeligt hvor mange usaglige og naive indlæg der postes i denne ellers meget vigtige debat.
Du må hjertens gerne kontakte mig, hvis du er interesseret i lidt uforpligtende "insider"-information om islamismens forskellige ansigter og metoder.
De bedste hilsener.
En bekymret muslimsk med-borger :)
Posted by: Zakariyah N. Scharff | February 19, 2008 at 06:57 PM
Forbilledligt klart brølt Villy - og da din post nu har været på en del timer, så vælger jeg at tro at den er god nok, og at din blog således ikke var hijacket af en anden klarttænkende!
Jeg stemmer borgerligt - men har længe drømt om den dag hvor også venstrefløjen ville vågne op i dette spørgsmål. Vi har brug for en stærk opposition - og du tegner den i stigende grad. Håber din blogpost giver genlyd i hele oppositionen, men det er vel ikke sandsynligt at de vågner i Socialdemokratiet før de mister yderligere 10 mandater. Ligeledes tankevækkende at berlingske.dk kører historien om denne blogpost på forsiden inkl. analyse hele eftermiddagen - jp.dk og information.dk er der også. Politiken.dk sover stadig. Tjah ...
Posted by: Hans Hansen | February 19, 2008 at 06:58 PM
Det er helt utroligt at en politikere af en Socialistike Parti taler "Klartext" om islamistiske fundamentalister!
Posted by: Feuervogel | February 19, 2008 at 07:02 PM
Første gang jeg kan erindre at have været enig med en politiker fra SF.
Masser af indvandrere og deres efterkommere klarer sig fint i Danmark - de er holdt op med at sutte på tommelfingeren og griber i stedet de mange chancer der vitterligt er, ser muligheder i stedet for hindringer.
Posted by: JohnSt | February 19, 2008 at 07:03 PM
Hr Villy Søvndal, jeg er ikke SF'er langt fra.
Men jeg vil alligevel komme med store roser.
Hvor er det dejligt at se så ærlig tale omkring disse ekstremister.
Jeg har savnet sådan en udmelding fra oppositionen, og jeg kan kun sige at jeg har stor respekt for den udtalelse.
Rart at kunne give et skulderklap til de røde ind imellem :-)
Posted by: Søren | February 19, 2008 at 07:04 PM
Wa satan? Der faldt jeg lige ned af stolen et øjeblik! Skal man virkelig tro at en af de hellige 'luk-dem-alle-ind-og-lad-dem-smadre-vort-land'-typer er vågnet op fra tornerose-søvnen? August '43 revisited?
Posted by: Lars E. Jensen | February 19, 2008 at 07:05 PM
Villy, det er meget taknemmeligt stof at kritisere en saa klar antidemokratisk organisation, der faar de gamle SSere fra 2. Verdenskrig til at fremstaa som en flok socialarbejdere i sammenligning.
Men du taler jo fortsat for at vi skal gaa paa arbejde og over höje skatter betale kontanthjaelpen eller hvad det hedder til alle disse unge mennesker, der ikke har andet for, end at fare rund og lave ballade.
Jeg föler mig, som saa mange andre danskere, der har arbejdet i mange aar , betalt skat saa hatten passer, til grin over for jer politikere.
For hvade er alle pengene saa gaet til: sagsbehandleres lön, paedagogers lön, vuggestuer, skoler og til slut har vi "opnaaet" en flok ballademagere som nu koster ekstra
lönninger til politiet, mm.
Kort sagt en total fiasko.
Er velfaerds staten i sin nuvaerebnde form ikke en foraeldet fiasko?
For os der har betalt til den i 40 aar er den en fiasko.
Og vi er mange.
Det er nok derfor du ikke er i regering nu.
Vi glemmer ikke hvordan du altid vil have flere penge af os, vi skal arbejde mere, saa du og dine partifaelder kan slynge om jer med skillinger til alle miulige og umulige formaal.
Og hvad har vi faaet ud af indsatsen?
En flok Brandstiftere?
Er det den Danske Model Poul Nyrup er saa glad for?
Nej Mon!
Men hvad bliver det naeste som disse utilpassede unge kan finde paa?
Jeg tör daarligt nok sige det, men: ABC krig?
Vi skal passe meget paa det kan desvaerre blive meger vaerre.Muslimer fremsaetter ikke tomme trusler, de er farlige!
Vis nu lidt talent,Villy, dyu er jo dygtig. Find ud af hvordan vi kommer ud af dette dilemma.
Men bed ikke om alt for mange flere penge, den hopper vi ikke paa mere!
Posted by: Flemming | February 19, 2008 at 07:07 PM
Hvor er det dejligt at høre en klar røst fra SF. Det har længe været en mangel. Det vil tage stemmer fra Helle og Co. Og tillykke med det.
Med hilsen fra en DF vælger. Nu står vi ikke alene i kampen mod Middelalderen. Godt gået Villy.
Posted by: UFFE MADSEN | February 19, 2008 at 07:09 PM
Er jeg mon den eneste, som er lidt kritisk overfor denne klare udtalelse og mener at den gode Villy også er lidt galt i byen?
Lad os skrue tiden lidt tilbage og tænke over hvem det var, som ønskede alle disse Hizb-ut-Tahrir og Islamisk Trossamfund ind i landet. Dengang smilede Villy i de brede år hvor SF desværre var i regeringen. Der blev ikke tænkt på integration og hvad indvandrene egenligt skulle lave og debatere emnet var man ikke meget for. Dengang kunne regeringen måske godt have tænkt sig lidt om, men det gjorde den altså ikke og derfor har vi de problemer nu.
Jeg må sige at det er forkasteligt at Villy sådan kommer op i det røde felt uden at tage det mindste af skylden på sin kappe. Ja, det skal da nok give nogle stemmer at skabe sig sådan, men hvad er din reelle hensigt? Hvis der var bare den mindste handling bag dine ord kunne du måske fremsætte et lovforslag i retningen af at stoppe de ungen 2.g'ers hærgen og stoppe at nye vandaler kommer ind i landet; til deres og vores bedste.
Posted by: Thomas | February 19, 2008 at 07:11 PM
Hej Villy
Er selv borgerlig og det skyldes først og fremmest at det indtil videre kun har været de borgerlige partier som har turde at kæmpe imod islamister og set dem som en trussel mod det danske samfund og de værdier vi har. Det er dermed med stor glæde at jeg læesr at du endelig har indset at der findes grupper som vi har inviteret herop for at bo, men som hader os som pesten. Håber derfor at du snart vil overbevise resten af venstrefløjen om at man ikke behøves at være racist bare fordi man mener at personer som sympatiser Hizb-ut-Tahrir og andre meget yderligegående islamiske bevægelser burde rejse hjem. Hvis ikke vi snart får sat en stopper for den store tilslutning til disse bevægelser vil det får alvorlige konsekvenser for vores samfundet. Vil dog gerne se resultater før jeg tror på at venstrefløjen har indset at de har fejlet totalt på udlændinge området de sidste mange år. Jeg venter spændt og kan måske godt finde på at sætte mit kryds på dig ved næste folketingsvalg, hvis altså i støtter op om den stramme og fair udlænding lovgivning vi har i dag.
Posted by: Jesper Lauridsen | February 19, 2008 at 07:15 PM
Utroligt velformuleret, dybt rørende og modigt skrevet.
Er træt af al den politiske korrekthed. lad os kalde en spade for en spade.
Posted by: Rune | February 19, 2008 at 07:16 PM
Kære Villy.
Tusind tak.
Du har nu formået at gøre det, andre ikke har gjort så klart før dig: at vise at der er en humanistisk vej frem i forhold til de fantaster og fanatikere i vort land, der ikke som vi har frihed, demokrati, ytringsfrihed og et frit og ligeværdigt menneskesyn som mærke.
Du har vist, at der er en anden vej end den den, DF anviser os at betræde.
Der er mange af disse indvandrere, som har en opfattelse der passer godt i det danske samfund.
Gid du med dine ord kan få dem til at komme mere åbent frem, ja, så skal det nok gå alt sammen og vi skal i fællesskab vinde sejr.
Posted by: Lars Mosgaard | February 19, 2008 at 07:18 PM
TAK Villy - du gør mig stolt over at være SF-er!
Det er lige sådan en kommentar, vi har brug for i debatten - og at den kommer fra venstrefløjen er genialt!
For du har jo ret i det du siger - og som vi andre måske har været for bange for at udtale - i frygt for at blive kastet i slæng med DF-ere ..
TAK Villy - du er endnu engang min helt :-)
vh Lone
Posted by: Lone Engels | February 19, 2008 at 07:18 PM
Som så mange andre stemmer jeg heller ikke på Villy, - men det er da prisværdigt at Villy giver denne udmelding.
Posted by: HC | February 19, 2008 at 07:22 PM
SÅDAN !
Posted by: Mogens Lausen | February 19, 2008 at 07:22 PM
Selvom jeg er borgerlig, så får jeg mere og mere respekt for dig Villy.
Jeg kunne ikke være mere enig i dit indlæg. Lad os give dem en enkeltbillet sydpå..
Posted by: Morten | February 19, 2008 at 07:27 PM
Simpelthen fantastisk udmelding! Det er det mest fornuftige, jeg har hørt fra en politiker i længere tid!
Stor ros for at sige det, som det er.
Posted by: Casper Mogensen | February 19, 2008 at 07:29 PM
Underbart! Jag önskar bara att våra svenska politiker vågade se det som Villy har sett. Fanatismen blomstrar, gott gödslad av politisk korrekthet.
Posted by: Malin | February 19, 2008 at 07:30 PM
Hej Villy Søvndal.
Endelig efter flere års venten får jeg en klar melding fra det parti jeg har været medlem af siden 1975.Nu kan vi gå med rank ryg i forhold til den funtementalistiske Islam. Jeg vil gerne understrege at der ikke ligger racistiske tanker bag den begejstring. Kun en ægte glæde over at det der burde siges er blevet sagt.
venlig hilsen
Werner.
Posted by: Werner Sørensen | February 19, 2008 at 07:31 PM
Sådan, det kan da vist ikke skrives mere klart og bredt, men på samme tid venligt. Villy, hvornår var det du stillede op som landets leder ?;-)
Posted by: Jørgen Pedersen | February 19, 2008 at 07:37 PM
Godt gået! - Åbenhed og ærlighed. Helt rigtigt, - og ikke bare en ufrugtbar PROVOKATION FOR PROVOKATIONENS SKYLD, - som tegningerne!
Posted by: Erik | February 19, 2008 at 07:39 PM
Hej Villy.
Dejligt at høre en politiker tale rent ud af posen.
Man blir´sgu´efterhånden helt glad for dig.. :-)
Hilsen Torben (V)
Posted by: Torben | February 19, 2008 at 07:40 PM
Tusinde tak Villy.
Mvh. MZ
Posted by: Michael | February 19, 2008 at 07:45 PM
Så faldt du også i Villy..
Gu' er det korrekt at kritisere Hizb Ut Tahrir på det politiske plan der hvor der er konkrete uenigheder
Men det reaktionære populistiske pis du her får lukket ud -- om at det ikke er godt nok at være velintegreret når det gælder uddannelse og job ??? -- når man så fejler på alle andre områder af tilværelsen ???
Hvor har du det fra ??
Hvor ved du fra at de ikke er glimrende forældre og gode rolle modeller for deres unge ??
Hvor ved du fra om der var en eneste ung med tilknytning til Hizb Ut Tahrir på gaden og lave bål ??
Eller hvor ved du fra om der var et eneste barn, opvokset med Hizb Ut Tahrir forældre, med i urolighederne ??
Normalt når danskere taler om integration så er det jo netop sprogkompetencerne og dermed evnen ti at få gode uddannelser og efterfølgende jobs der vægtes ??
Hvad er det Hizb Ut Tahrir gør ud over deres lovlige politiske virksomhed og nogle synspunkter der pisser 95% af danskerne af men som immervæk stadig er fuldt lovlige .... der får dig til at mene at de fejler på alle andre punkter end sprogtilegnelse uddannelse og jobs ??
Jeg fatter ikke dit knæfald for DF's haderetorik Villy ?
Jeg synes heller ikke Hizb Ut Tahrir er delikate .. men derfra til at falde for noget så usselt som at angribe dem på noget de ikke kan forsvare sig imod
--- i og med du ikke fremlægger nogen anklage .. og i stedet blot læner dig op ad DF's hatespeach der er fandme også langt..
Posted by: Ulrik | February 19, 2008 at 07:45 PM
Kære Villy.
Det er klar tale og modigt. Hvis du ikke var det før, så blev du det nu - den sande leder af venstrefløjen.
I mange år har venstrefløjen talt "dem-der-har-det-svært's"/mindretallets sag, så det til sidst blev en automat-reaktion - uanset hvem mindretallet var. Det er derfor, det er så flot, at du siger disse ord - at du også har fokus på, at vi har noget unikt kørende i Danmark, der ikke må smadres af ekstremister.
At du kan se virkeligheden - se udover ideologi. Når det gælder.
Det respekteres af begge sider i folketingssalen.
Det er klarsyn.
Posted by: Kristian H | February 19, 2008 at 07:46 PM
Som dansker i udlandet har jeg I lang tid fulgt udviklingen i gamle Danmark med bekymring. Dine klare udmeldinger om Hizb-ut-Tahrir og om de "søm spisende" iraner rammer lige i plet og får optismen om Danmark's fremtid tilbage.
Nu mangler vi bare at Holger Danske rejser sig ;-)
Posted by: Tage Honore | February 19, 2008 at 07:47 PM
Whauuu - At jeg skulle blive stolt over en SF´er - det havde jeg aldrig drømt om. Men med en så rammende udtalelse og perfekt timing, så må jeg bare gratulere. Stærkt og godt gået.
Mange hilsener
Posted by: Per | February 19, 2008 at 07:47 PM
Tik Villy
Der er ikke mange ting politisk, som jeg er enig med dig i. Men dette rammer dog 100% noget, som jeg ville ønske, at jeg selv havde sagt :-). Hvor fanden bliver alle mine venner i regeringen og i DF af, når de amøber skal have en rigtig overhaling. Nå, tak igen Villy, og håber virkelig de snart skrider fra vores land, så vi kan få lidt frisk ludt igen.
Posted by: jo-ni | February 19, 2008 at 07:53 PM
Hej Villy.
Vi læste dit blog indlæg og synes det rammer plet! Nu er det kun den ene af os der stemmer på dig, men vi er begge helt enige om at du får sagt det helt rigtige. Nu gælder det om at få dit budskab sendt med anbefalet brev til fanatikerne!
Mvh. Line og Uffe
Posted by: Uffe Merrild / Line Korsgaard | February 19, 2008 at 07:56 PM
Fint , tag nogle stemmer fra Dansk folkeparti. Jeg stemmer ikke på dig men på din side af folketinget, men det vil glæde mig, at få brudt Dansk folkepartis ødelæggelse af demokratiet. Jeg forstår bare ikke , hvorfor demonstrationen fik lov til, at fortsætte , hvis den havde et ulovligt budskab. Bare fortsæt, vi vil bevare vores demokrati. Det skal hverken ødelægges af fundamentalistiske muslimer eller politiske danske fundamentalister.
Posted by: Kjaer | February 19, 2008 at 07:57 PM
Hej Villy
Ved sidste folketingsvalg da Enhedslisten opstillede Abdol blev jeg nødt til, - som ateist, at stemme på SF. Nu kan jeg se at det ikke var forkert !
Godt gået.
Posted by: Uffe | February 19, 2008 at 07:57 PM
hej villy,
wauw. det er godt gået,
stærkt kørt at du har modet, som man efterhånden må sige, til at sige sandheden!
jeg tror du snakker for rigtig mange danskere her,
stor opbakning herfra til den udtalelse.
Posted by: leah | February 19, 2008 at 07:58 PM
På mange andre områder bliver vi nok ikke enige - men vi kan hurtigt blive enige om at vi har ret til at være uenige - og have hver vores mening - og udtrykke den. Dejligt at høre så kontant en udmelding om de fladpandede ekstremister fra en dansk politiker....godt gået Villy ! og til michael i en tidligere kommentar : man fejler jo netop fuldstændigt som menneske når man fralægger sig retten til at tænke og føle selv . og dermed også fralægger sig ansvaret for sit eget (og andres) liv - det er jo det fundamentalister i alle afskygninger tit gør.
Posted by: Frank Olesen | February 19, 2008 at 08:02 PM
Jeg mener, at tegningerne har haft deres mission som øjenåbner. Det er der stor uenighed om. Men ikke desto mindre må det nu stå helt klart for enhver, at "man" ikke uden videre kan give sin mening om Islam til kende og samtidig regne med, at det ingen konsekvenser har. Jeg skulle mene, at det bør være et overstået kapitel at tegne Muhammed. Det tjener ikke mere noget formål. Væsentligere at få diskuteret i offentligheden må være 1, retten til at konvertere til eller fra Islam uden at behøve at frygte for sit liv, 2, at man kan gifte sig med en person med anden religion, uden at nogen skal presses til at konvertere til Islam, 3, dette har muligvis en demografisk dimention, 4, at der er et massivt socialt pres inden muslimske grupper for at holde medlemmerne inden for folden, 5, at man må beskæftige sig kritisk med Koranens indhold på samme måde som med andre religioners skrifter.
At mange moderate muslimer holder sig tilbage med kritik mm, skyldes i høj grad, at de også er bange for ekstremisterne, og hvad de kan finde på.
Jeg er overbevist om, at ovennævnte er lige så kontroversielle som tegningerne af Muhammed. Reaktionerne vil være meget lig.
Posted by: Walter Steffen Nielsen | February 19, 2008 at 08:09 PM
Kære Willy
Stærkt sagt! Det verdensbillede Hizb-ut-Tahrir står for er jo fra den sorte middelalder og minder om de totalitære styrer og ideologier af værste skuffe gennem historien. Dit indlæg har overbevist mig om at melde mig ind i SF, hvilket jeg netop har gjort, efter at have stemt på SF i gennem 27 år. Men jeg føler tiden er til at bekende kolør.
Posted by: Kjeld | February 19, 2008 at 08:12 PM
Dejlig klar tale fra Villy. Man kunne ønske sig at Statsministeren var ligeså klar i mælet, men som regeringschef og landets repræsentant er mere diplomatiske toner ind imellem nødvendige.
Vi er mange borgerlige, der håber at du tager dine ord med ind i Folketingssalen, når der skal stemmes om konkrete tiltag.
@ Michael: Ja der er altid een, hvem debatten går helt hen over hovedet på. Træk nu vejret en gang og læs Villys blog een gang til ... Kammerat !
Posted by: Daniel Lind | February 19, 2008 at 08:16 PM
Hej Villy.
Har aldrig været SF'er - men det er dog befriende, at det mange nok har lyst til at udtrykke får du kommunikeret så klart og tydeligt.
Vi har et samfund, der bygger på demokrati, retten til ytre sig ....Det må og skal vi værne om.
TAK
Posted by: Hans Christian | February 19, 2008 at 08:20 PM
Siden hvornår har demokratiet været overlegent? Du har virkelig skuffet mig og mange andre muslimer, Villy.
Har du tilsluttet dig populisterne? Du vidste jo godt at dit indlæg ville føre til 100.000 indlæg som de ovenstående, der lykønsker dig!?
Posted by: Asem EL-Ghiouane | February 19, 2008 at 08:22 PM
Det er godt gået, Villy.
Og nogle klokker burde ringe hos ALLE indvandrere nu. Min opfattelse er, at